FAQ

Veelgestelde vragen

  • Wordt een behandeling door de podotherapeut vergoed?
    De vergoeding van een podotherapeutisch consult of therapie is afhankelijk van uw persoonlijke aanvullende verzekering. Kosten worden niet doorberekend vanuit het eigen risico. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw verzekeraar of de website van onze beroepsvereniging raadplegen (www.podotherapie.nl).
     
  • Is een verwijsbrief noodzakelijk?
    Per 1 oktober 2011 is de podotherapeut direct toegankelijk. Dit betekent dat een verwijsbrief niet meer nodig is. Mocht u een bijzondere medische geschiedenis, diabetes, reuma of bijvoorbeeld oncologisch patiënt zijn, dan is een verwijsbrief wél noodzakelijk.
     
  • Wat zijn de betalingsmogelijkheden bij Voetselect Podotherapie?
    Onze rekeningen worden verzorgd via betalingskantoor Infomedics. Indien gewenst kan de factuur voldaan worden per pin.
     
  • Hoe verloopt de financiële afronding bij Voetselect Podotherapie?
    De factuur ontvangt u van Voetselect Podotherapie, via Infomedics of per pin. Bij pinnen kunt u deze factuur zelf indienen bij uw zorgverzekeraar voor eventuele vergoedingen. Als uw factuur verloopt via Infomedics dan zal uw factuur verrekend worden met uw vergoeding. Indien niet alles wordt vergoed, wordt het restbedrag via Infomedics naar u verstuurd. 
     
  • Heb ik garantie op de therapie?
    Garantie geven op gezondheid is niet mogelijk. Uiteraard staan wij voor een goede kwaliteit van onze therapieën en bieden daarop een beperkte periode service.
     
  • Kunnen de podotherapeutische zolen in alle schoenen gedragen worden?
    Podotherapeutische zolen kunnen op maat gemaakt worden in uw schoenen. Sommige schoenen zijn echter niet geschikt voor een zooltherapie. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.
     
  • Wat is de levensduur van een podotherapeutische zool?
    De levensduur van de zolen is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan werk, sport, schoenen en transpiratie. Bovendien kan de stand van de voet regelmatig veranderen waardoor de zolen niet meer passend zijn. Gemiddeld zijn de zolen 2-3 jaar adequaat.
     
  • Hoe weet ik of mijn podotherapeutische zolen versleten zijn?
    Vaak is dan te zien dat de bekleding slijtage vertoont. Bovendien kunt u slijtage opmerken door opkomst van (oude) klachten of ‘niet prettig dragen’ van de zolen. Soms kunnen we de zolen eenvoudig opknappen.
     
  • Wat is het verschil tussen een podotherapeut en een podoloog, podoposturaaltherapeut, podokinesioloog of pedicure?
    Naast vaktechnische verschillen zijn er wettelijke verschillen tussen de beroepsgroepen. Podotherapie is in tegenstelling tot de andere disciplines een beschermde beroepstitel en daarmee wettelijk erkend. Vaak hebben alle disciplines een gedegen opleiding gevolgd, echter is dit moeilijk te controleren zonder erkende titel. Podotherapeuten hebben altijd een volledige HBO-opleiding gevolgd en zijn verplicht regelmatig bijscholingen te volgen. 
     
  • Voert een podotherapeut ook pedicure-behandelingen uit?
    Een podotherapeut is een specialist op het gebied van voetbehandelingen. Echter behandelen zij niet vanuit cosmetisch oogpunt. Een voetbehandeling bij de podotherapeut vindt vaak plaats wanneer de pedicure niet meer kan of mag handelen.
     
  • Meet een podotherapeut ook steunkousen aan?
    Nee. Een podotherapeut meet geen steunkousen aan. Hiervoor kunt u het beste terecht bij verschillende pedicures en huidtherapeuten.